27 юли 2015

Майка Тереза - мисли


Най-хубавият ден:  Днес.

Най-лесното нещо:  Да се заблудиш.

Най-голямата спънка:  Страхът.

Най-голямата грешка:  Да паднеш духом.

Най-лошото качество:  Егоизмът.

Най-коварните чувства:  Омразата и завистта.

Най-лошият съветник:  Гневът.

Най-ужасно чувство:  Злобата.

Най-опасният човек:  Лъжецът.

Най-голямата мистерия:  Смъртта.

Най-красивият подарък:  Прошката.

Най-необходимото:  Домашното огнище.

Най-краткият път:  Правилният.

Най-приятното усещане:  Вътрешният мир.

Най-мощното оръжие:  Усмивката.

Най-доброто лекарство:  Оптимизмът.

Най-голямото удоволствие:  Изпълненият дълг.

Най-мощната сила:  Вярата.

Най-хубавото развлечение:  Работата.

Най-голямото щастие:  Да си полезен на другите.

Най-добрите учители:  Децата.

Най-необходимите приятели:  Родителите.

Най-красивото от всичко:  Любовта.


Вижте също:  Майка Тереза - Въпреки това

Източник:  http://www.poeticexpressions.co.uk/ThoughtsofMotherTeresa.htm


 . 

23 юли 2015

Дали този живот е просто един сън?


Греби, греби в своята лодка

Леко надолу по течението.

Весело, весело, весело, весело

Животът е просто сън. *

Представете си, че ви подхвърля идеята: този свят е толкова реален, колкото сънят ви снощи? Помислете за момент. Какво би означавало това за вас, ако е вярно? Ако установите със сигурност, че сте заспали в друго измерение и сънувате сегашния си живот? Ще изразходвате ли толкова много енергия в тревоги? Ще прекарате ли толкова много време в работа и саможертви? Бихте ли правили нещата по различен начин, ако знаехте със сигурност, че този живот е просто сън?

Осъзнато сънуване.

Има терапевти и учители, които обучават хората в изкуството на осъзнато-то сънуване. За да се постигне осъзнат сън, човек трябва да реши преди да заспи, че ще остане в съзнание по време на съня си. Има много техники за тази цел и аз ви насърчавам да изследвате и да ги пробвате!

Но какво означава да сънувате осъзнато в будно състояние? Ако ние приемем идеята, че този живот - този свят - е сън, можем ли да станем осъзнати тук и сега за реалността след събуждането ("смъртта")?

Какво е реалност?

Всъщност, има много нива на реалността. Точно сега вие живеете на триизмерна Земя, която е сън в четвъртото измерение.

Ако се събудите или станете осъзнати за вашата четириизмерна реалност, всичко в този свят ще ви се стори много сюрреалистично - точно както ако бяхте осъзнати в снощния си сън.

Осъзнавайки кои сте във вашето Будно състояние, вие започвате да гледате на сегашното си място като на учебна площадка.

Поемете си дъх.

Когато се пробудим за това, какво в действителност се случва тук - ние се отпускаме. Ето защо йогин-ите и гуру-тата са винаги толкова спокойни и усмихнати. ТЕ ВИЖДАТ НЕЩО, КОЕТО НИЕ НЕ ВИЖДАМЕ. Това, което те виждат е, че не е възможно да се допусне грешка. Не може да не ви стигне времето за нещо и не можете да провалите мисията си.

Ако не получите нещо в съня си, измъчвате ли се, ядосвате ли се на сутринта? Не. Било е просто сън. Гуру-тата знаят, че този живот също е сън и че няма нищо наложително или неотложно за вършене. Уроците, които е предвидено да научим, ще бъдат научени, без значение дали сме стресирани или спокойни.

Духовните учители по света знаят, че всичко е наред. Винаги е било и винаги ще бъде наред. И понеже се ОТПУСКАТ, те получават повече проницателност, психически знания, интуиция и всички забавни неща, които ВИЕ копнеете да изпитате, но все се разминавате с тях.

Вие сънувате точно сега. Поемете дълбоко въздух и се отпуснете. Насладете се на гледката. Отделете време, за да помиришете цветята. Възлюбете ближния си.

Осъзнайте, че сте вечни и сте създали този свят като място за учене. Не като място да бъдете побеждавани, наскърбявани, стресирани и нещастни през цялото време. Вие сте създали това място, за да можете да се събудите и да проумеете какво наистина се случва.

Това място е сън в съня в съня в съня...

Вашето истинско Себе все още е в безопасност у дома с Всичко, Което Е. 

Защото никога не е напускало това място.

Изгрейте и Блестете.

____________
* Американска детска песен

Източник: http://ceo2030.blogspot.bg/2015/07/is-this-life-just-dream.html


 . 

30 юни 2015

100-те най-влиятелни живи духовни личности (2015 г.)


Английското списание
Watkins Mind Body Spirit 

публикува за пета поредна година

Списък на 100-те живи
духовни личности,

оказващи най-голямо влияние

върху духовното развитие

на човечеството през 2015 г.
Ето оригиналния списък с имената на английски:

  1. Dalai Lama35. Gary Snyder68. Marshall Rosenberg
  2. Pope Francis36. Andrew Weil69. Richard Rohr
  3. Eckhart Tolle37. Neale Donald Walsch70. Satish Kumar
  4. Thich Nhat Hanh38. Pema Chödrön71. James van Praagh
  5. Desmond Tutu39. James Lovelock72. David Steindl-Rast
  6. Deepak Chopra40. Doreen Virtue73. Gangaji
  7. Paulo Coelho41. Don Miguel Ruiz74. David Deida
  8. Oprah Winfrey42. Gregg Braden75. Erich von Däniken
  9. Ram Dass43. Dan Millman76. Malala Yousafzai
10. Alice Walker44. Brian Weiss77. Barbara Marx Hubbard
11. Rhonda Byrne45. Starhawk78. Jeff Foster
12. Arianna Huffington46. Julia Cameron79. Khwaja S. Azeemi
13. Jon Kabat-Zinn47. Jack Canfield80. Mother Meera
14. Matthew Fox48. Richard Saul Wurman81. Judy Hall
15. Alejandro Jodorowsky49. Daisaku Ikeda82. Lynne McTaggart
16. Louise L Hay50. Robert Thurman83. Seyyed Hossein Nasr
17. Jaggi Vasudev51. Richard Bandler84. Claudio Naranjo
18. Rupert Sheldrake52. Robert Bly85. Mark Epstein
19. Dr Wayne W Dyer53. Bruce Lipton86. Thomas Keating
20. Byron Katie54. Stanislav Grof87. Anita Moorjani
21. Elizabeth Gilbert55. Mooji88. Daniel Pinchbeck
22. Karen Armstrong56. Ajahn Brahm89. Rob Bell
23. Sri Sri Ravi Shankar57. Mantak Chia90. Vladimir Megre
24. Esther Hicks58. Russell Brand91. Jonathan Goldman
25. Richard Bach59. James Redfield92. Shakti Gawain
26. Ken Wilber60. Caroline Myss93. Larry Harvey
27. Marianne Williamson61. Michael B. Beckwith94. Jamaliya S. K. Moulana
28. Thomas Moore62. Steve Taylor95. Peter Russell
29. Amma63. Tony Robbins96. Robin Sharma
30. Graham Hancock64. Huston Smith97. Mario Reading
31. Alex Grey65. Adyashanti98. Andrew Harvey
32. Iyanla Vanzant66. Jack Kornfield99. Eben Alexander
33. Prem Rawat67. Lee Carroll100. Sharon Kleinbaum
34. Francis Chan





Оригиналната публикация можете да прочетете тук...

Списъка на 100-те най-влиятелни живи духовни личности за други години можете да видите тук...
 .

 .  

25 юни 2015

Реалността в четиридесет стиха


по Шри Рамана Махарши

Реалността в четиридесет стиха и Реалността в четиридесет стиха: Приложение са произведенията, обясняващи по най-изчерпателен начин учението на Шри Рамана Махарши.

Благослов

1. Ако Реалността не съществува, може ли да израсне мисъл за нея? Тъй като, свободна от мисъл, Реалността съществува вътре като Сърце, как да се узнае Това, което наричаме Сърце? Да узнаеш Това е просто да бъдеш Това в Сърцето.

2. Когато силно страхуващите се от смъртта търсят убежище в нозете на Върховния Господ, незнаещ нито раждане, нито смърт, тяхното его и привързаности умират; и те, сега безсмъртни, не мислят повече за смъртта.

Текст

1. Познавайки света, трябва да допуснем един общ Източник, но със способността да изглежда като много. Картината от имена и форми, свидетелят, екранът и светлината, която ги осветява - всички те са самият Той.

2. Всяко вероизповедание е базирано на фундаменталната триада - индивид, Бог и свят. Убежденията, че "Единият е станал три", и че "трите винаги са три", се съхраняват единствено докато има его. Да се загуби "аза" и да се пребивава като Себето, е Върховното състояние.

3. "Светът е реален", "Не, не е реален"; "Светът е умът", "Не, не е"; "Светът е приятен", "Не, не е" - Каква полза от такъв диспут? Това безличностно състояние, което е крайната цел на всичко, е да се остави света на мира и да се познае Себето, свободно от всяка мисъл за "единство" и "двойнственост".

4. Ако Себето има форма, светът и Бог също имат форма. Ако Себето е без форма, от кого и как може формата (на света и Бог) да бъде видяна? Без око може ли да има гледка или спектакъл? Себето, истинското Око, е безгранично.

5. Тялото е съставено от пет обвивки; терминът тяло включва всичките пет. Без тяло няма свят. Някой виждал ли е някога света без тяло?

6. Светът е направен от пет вида сетивни възприятия и нищо друго. Тези възприятия са чувствани като обекти от петте сетива. Понеже чрез сетивата, единствено умът възприема света, какво друго е светът освен ума?

7. Макар че светът и умът се появяват и изчезват заедно, светът сияе чрез светлината на ума. Източникът, където се появяват и изчезват и умът, и светът, е това Съвършенство, което нито се появява, нито изчезва, но вечно сияе. Това е Реалността.

8. Под каквото име или форма да я обожаваме, Тя ни води до познанието на неназовимия безформен Абсолют. Все пак правилното познаване на Истината е да се види собственото истинско Себе в Абсолюта, като потънеш в Него и бъдеш едно с Него.

9. "Двойките" и "тройките"* зависят от едно нещо - егото. Ако човек изследва в собственото си Сърце "Какво е това его?", виждайки го, те изчезват. Само тези, които са установили това, знаят Истината и никога не бъркат.

10. Няма знание без невежество; а без знание невежество не може да има. Знание е единствено да откриеш изначалното Себе чрез изследването "Чие е това знание? Чие е това невежество?".

11. Без да се познава Себето, което знае, да познаваш всички обекти, не е знание; това е единствено и само невежество. Когато Себето, което е подлежащата основа на знанието и не-себето, е познато, знанието и незнанието отпадат.

12. Истинно Знание не е нито знанието, нито незнанието на обектите. Знанието на обектите не е истинско знание. Тъй като Себето сияе само по себе си без нищо, което да познава и без нищо, чрез което да бъде познато, то е Знание. То не е неведение.

13. Себето, което е Осъзнатост, е единствената Истина. Знанието, което е разнообразно е невежество. Но дори невежеството, което е фалшиво, не може да съществува отделно от Себето, така както е фалшиво разнообразието от (златни) бижута, понеже отделно от златото, единственото истинско нещо, те не могат да съществуват.

14. "Ти" и "той" се появяват, единствено когато се появи "аз"-ът. Но когато природата на "аз"-а е изследвана и егото е унищожено, "ти" и "той" изчезват. Тогава това, което засиява като само Едно, е истинското Себе.

15. Миналото и бъдещето зависят от настоящето. Миналото е било настояще преди, бъдещето също ще бъде настояще. Вечно съществуващо е настоящето. Да искаш да узнаеш бъдещето и миналото, без да знаеш истината за момента, е като да броиш, без да започнеш от "едно".

16. Без нас няма пространство, нито време. Ако сме просто тела, ние сме хванати във времето и пространството. Но ние тела ли сме? Сега, после и винаги - тук, сега и навсякъде - ние сме едно и също. Ние съществуваме, свободни от времето и пространството.

17. За тези, които не познават Себето и за тези, които го познават, тялото е "Аз"-ът. Но за тези, които не познават Себето, "Аз"-ът е ограничен до тялото; докато за тези, които познават Себето вътре в тялото, "Аз"-ът сияе неограничен от него. Такава е разликата между тях.

18. За тези, които не знаят, и за тези, които знаят, светът е реален. Но за тези които не знаят, Реалността е ограничена от света; докато за тези, които знаят, Реалността сияе безформена, като основата на света. Такава е разликата между тях.

19. Дебатът "Свободната воля ли надделява или съдбата?", е само за тези, които не познават корена и на двете. Тези, които са познали Себето, което е общия източник на свободната воля и съдбата, са отвъд тях и не се връщат към тях.

20. Да видиш Бог, а не Себето, което вижда, е единствено проекция на ума. Казано е, че Бог е видян единствено от този, който вижда Себето; но този, който е загубил егото и е видял Себето, не е нищо друго освен Бог.

21. Когато свещените текстове говорят за "виждане на Себето" и "виждане на Бог", какво всъщност имат предвид? Как да видим Себето? Тъй като Себето е едно без второ, е невъзможно да се види. Как да видиш Бог? Да го видиш е да си погълнат от Него.

22. Как може умът, с взетата си назаем светлина, да познае Бог, който сияе в него, заемайки му Своята светлина, без да се обърне навътре и да се разтвори в Светлината на светлините?

23. Тялото не казва "аз". Нито някой, докато спи дълбоко, казва "нямам аз". Когато "аз"-ът възникне, всички неща възникват. Изследвай с проницателен ум, откъде възниква този "аз" и той ще изчезне.

24. Тялото, което е материя, не казва "аз". Вечната Осъзнатост нито се появява, нито изчезва. Между тези две, ограничена от тялото, възниква "аз-мисълта". Това е възелът, свързващ материята и осъзнатостта (чит-джада-грантхи). Това е ограничението, джива, финото тяло и егото. Това е самсара, това е умът.

25. Захващайки се за форма, то се появява; държейки се за формата, то просъществува; държейки се за, и подхранвано от формата, то процъфтява. Оставяйки една форма, се хваща за друга. Когато е потърсено, хуква да бяга. Такъв е призракът на егото, без собствена форма.

26. Когато егото се появи, всички неща се появяват с него. Когато няма его, няма нищо друго. Понеже егото е всичко, изследването "Какво е това нещо?", е унищожаването на всички неща.

27. Когато "аз"-ът не е възникнал - Това сме ние. Без да изследваме откъде възниква "аз"-ът, как да го унищожим или да достигнем до там, където него го няма? Без да унищожим егото, как да останем като Това или своето истинско състояние като Себе?

28. Контролирайки речта и дишането и потъвайки дълбоко в себе си, както този, който за да намери нещо, което е паднало във водата, се гмурка дълбоко, така човек трябва да открие източника, от който амбициозното его възниква.

29. Прекрати дърдоренето на "аз"-а и изследвай с вътрешно ориентиран ум, откъде възниква "аз-мисълта". Това е пътят на мъдростта. Да мислиш "Аз не съм това, а аз съм Това" е полезно в търсенето, но не е изследване само по себе си.

30. Когато вътрешно ориентираният ум изследва "Кой съм аз?" и се разтваря в Сърцето, тогава "аз"-ът увесва глава в срам и единният "Аз" се разкрива от само себе си. Макар че се разкрива като "Аз-Аз", той не е егото. Той е Реалността, Съвършенството, Същината на Себето.

31. Какво остава за правене за този, който е блаженството на Себето, появяващо се при унищожаването на егото? Той не знае нищо друго освен Себето. Как да се изрази природата на неговото състояние?

32. Независимо, че Ведите декларират "Това си ти", да не се изследва и открие природата на Себето и да се пребивава като Него, а да се мисли "Аз съм Това, а не онова", е слабоумие. Понеже Това винаги съществува като Себето.

33. Да кажеш "аз не познавам себе си" или "аз познавам себе си" е повод за смях. Моля?! Има ли два "аз"-а, единият от които да е познат от другия? Има Себе, но Едно, истината за всяко преживяване.

34. Естествената и истинска Реалност винаги пребивава в Сърцето на всичко. Да спориш "Тя съществува", "Тя не съществува", "Тя има форма", "Тя няма форма", "Тя е една", "Тя е двойнствена", "Тя не е нищо от тези", без да си я осъзнал така, е невежество, породено от мая.

35. Истинско постижение е да различаваш и да пребиваваш във вечно присъстващата Реалност. Всички други постижения са като силите, на които се наслаждаваш, докато сънуваш. Когато спящият се събуди, те реални ли са? Тези, които пребивават в състоянието на истината, отхвърлили нереалното, ще бъдат ли заблудени от тях?

36. Ако си мислим, че сме тялото и си кажем "не, аз съм Това" е полезно, за да се пребивава като Това. Все пак, след като ние вечно пребиваваме като Това, защо трябва винаги да мислим "Аз съм Това"? Нужно ли е човек да мисли постоянно "аз съм човек"?

37. Доктрините "по време на търсенето - дуалност; при постигането - единство", също са фалшиви. Когато жадно търсел себе си и по-късно, когато открил себе си, десетият човек** в историята винаги е бил десетият човек и никой друг.

38. Ако имаме чувството на извършващ действията, трябва да пожънем плодовете им. Но когато изследваме "Кой съм аз, извършващият тези действия?" и осъзнаем Себето, чувството за авторство е изгубено и трите карми*** изчезват. Само това Освобождение е вечно.

39. Мислите за обвързаност и свобода се съхраняват, единствено докато човек има чувството "аз съм обвързан". Когато той изследва "Кой съм аз, обвързаният?", остава като вечно свободното Себе. Мисълта за обвързаност си отива, а заедно с нея и мисълта за свобода.

40. Ако попитан "Кое от тези три е крайното освобождение: с форма, без форма или със и без форма?" ще кажа, че Освобождението е унищожаването на егото, което разпитва "с форма, без форма или с и без форма?"

_______________
* "Двойките" са противоположности като удоволствие-болка, знание-невежество; "тройките" са триади като познаващия, познанието и познатото.
** Десет човека пресекли поток и искали да се подсигурят, че всички са прескочили и са в безопасност. При броенето, всеки изпускал себе си и намирал само девет. Минаващ човек, виждайки грешката им, за да ги накаже, ударил всеки един и ги накарал да преброят десетте удара.
*** Санчита е кармата, натрупана в миналото; Агами е кармата за отработване в бъдещето; Прарабдха е кармата, отработвана в настоящето.



© Sri Ramanashramam

Източник: Произведенията на Шри Рамана Махарши.

.

23 юни 2015

Всеки трябва да практикува съзнателност


По книгата на Тик Нят Хан 
"Истинска любов"

Тик Нят Хан е виетнамски дзен будист, монах, учител, писател, поет и пацифист. Пребивава в медитационния център Плъм Вилидж в Южна Франция и пътува по света, за да провежда събори и да изнася речи (Уикипедия).

Името му е поставено на четвърто място (след Далай Лама, Екхарт Толе и Папа Франциск) в Списъка на 100-те най-влиятелни живи духовни личности за 2015 г., който ежегодно публикува Английското списание Watkins Mind Body Spirit.

Следва главата Всеки трябва да практикува съзнателност* от последната му чудесна книга, преведена на български, Истинска любов.

Облекчение, мир, благоденствие, радост и по-добри отношения с другите - всичко това ще бъде възможно, ако практикуваме съзнателност всеки ден. Убеден съм, че всеки може да го прави, дори политиците, партиите и Конгресът. Тази институция носи отговорността да познава добре положението на народа, а това изисква дълбоко вглеждане. Ако избраниците ни не са достатъчно спокойни и съсредоточени, как могат да видят нещата в дълбочина? Ако не умеят да слушат хората или колегите си в Конгреса и да говорят с любов, значи има много още да се желае от тях. Политиците трябва да практикуват спокойствие, спиране и дълбоко вглеждане.

Вие, журналисти, писатели, граждани - ваши са правото и дългът да кажете на избраниците си, че трябва да практикуват съзнателност, спокойствие, задълбочено слушане и любящо слово. Това е нещо универсално, което присъства в ученията на всички религии. В будизма го наричаме саматха - да спреш, да се съсредоточиш, да се успокоиш. Когато имаме спокойствие, можем да се вгледаме дълбоко.

Да си представим, че членовете на Конгреса практикуваха съзнателно дишане и ходене, задълбочено слушане и любящо слово. Сега, когато се съберат, те се карат и стрелят с отровни стрели, защото малцина от тях са способни да се успокоят и да говорят с любов. Ситуацията е много напрегната, наситена с голяма омраза, гняв и осъдителност. Как е възможно при такива условия хората да упражняват дълбоко вглеждане, за да постигнат дълбоко познание за народа? Затова е необходимо да практикуваме съзнателност - по будистки или по християнски, но тя да присъства в ежедневието ни. Ако сте журналист, учител или творец на филми, упражнявайте съзнателност заради собственото си спокойствие и собственото си щастие, но и заради другите хора. Защото ние имаме нужда от вашето спокойствие, от вашето състрадание, от вашето разбиране. Затова трябва да бъдем съзнателни като индивиди, но и като общност, като семейство, като народ.
____________
* В оригинала на английски: mindfulness - внимателност.


Вижте от същия автор: Четирите аспекта на любовта и Ходеща медитация


 .