Съдържание и кратка анотация
на книгата
"Бхагавад гита такава, каквато е"
от
Шри Шримад А.Ч. Бхактиведанта
Свами Прабхупада
ГЛАВА ПЪРВА
Вижте също: Извадки от Бхагавад гита и Бележки върху Бхагавад гита
.
Преглед на армиите на бойното поле Курукшетра
Когато противниковите армии заемат позиции за битката, Арджуна, могъщият войн, вижда близките си роднини, учители и приятели сред редиците на двете армии – готови да се сражават и да жертват живота си. Завладян от скръб и състрадание, Арджуна губи сили, умът му се обърква и решителността да се сражава го напуска.
ГЛАВА ВТОРА
Съдържанието на Бхагавад гита, обобщено
Арджуна се отдава на Бог Кришна, като става Негов ученик, и Кришна започва обучението на Арджуна с обяснение на основната разлика между временното материално тяло и вечната душа. Бог обяснява процеса на въплътяване, същността на безкористното служене на Върховния и характерните черти на себереализиралата се личност.
ГЛАВА ТРЕТА
Карма йога
В този материален свят всеки трябва да изпълнява някакъв вид дейност. Но дейностите могат да обвържат човека с този свят или да го освободят от него. Когато действа за удовлетворяване на Върховния, без егоистични подбуди, човек може да се освободи от закона на кармата (действие и последица) и да постигне трансцендентално знание за Себето и Върховния.
ГЛАВА ЧЕТВЪРТА
Трансценденталното знание
Трансценденталното знание – духовното знание за душата, Бога и тяхната връзка - е пречистващо и освобождаващо. Това знание е плод на безкористното предано служене (карма йога). Бог разказва древната история на Гита, обяснява целта и значението на Своите периодични идвания в материалния свят и необходимостта да се обърнем към гуру, реализирал се учител.
ГЛАВА ПЕТА
Карма йога – дейност в Кришна съзнание
Като изпълнява външно всички дейности, но вътре в себе си се отказва от резултатите им, мъдрият, пречистен чрез огъня на трансценденталното знание, постига спокойствие, непривързаност, търпение, духовно виждане и блаженство.
ГЛАВА ШЕСТА
Дхяна йога
Аштанга йога е механична медитационна техника, която контролира ума и сетивата и насочва концентрацията върху Параматма (Свръхдушата, формата на Бога, установена в Сърцето). Тази практика кулминира в самадхи, пълно осъзнаване на Върховния.
ГЛАВА СЕДМА
Знание за Абсолюта
Бог Кришна е Върховната Истина, върховната причина и подлежащата сила на всичко – материално и духовно. Напредналите души Му се отдават с преданост, докато неблагочестивите отклоняват ума си към други обекти на обожание.
ГЛАВА ОСМА
Достигане на Върховния
Ако помним Кришна с преданост през целия си живот, и особено по време на смъртта, можем да достигнем върховната Му обител, която е отвъд материалния свят.
ГЛАВА ДЕВЕТА
Най-поверителното знание
Бог Кришна е Върховният Бог и върховният обект на обожание. Душата е вечно свързана с Него посредством трансцендентално предано служене (бхакти). Като съживява своята чиста преданост, човек се връща при Кришна в духовното царство.
ГЛАВА ДЕСЕТА
Съвършенството на Абсолюта
Всички удивителни явления, които показват могъщество, красота, величие или грандиозност в материалния и духовния свят, не са нищо друго, освен частични проявления на божествените енергии и съвършенството на Кришна. Като върховна причина на всички причини и поддръжник и същност на всичко, Кришна е върховният обект на обожание за всички същества.
ГЛАВА ЕДИНАДЕСЕТА
Вселенската форма
Бог Кришна дава на Арджуна божествено виждане и разкрива Своята поразителна безгранична форма на космическата вселена. Така Той убедително доказва Своята божественост. Кришна обяснява, че Неговата прекрасна форма, която е подобна на човешката, е първоначалната форма на Бога. Човек може да види тази форма само посредством чисто предано служене.
ГЛАВА ДВАНАДЕСЕТА
Предано служене
Бхакти йога, чистото предано служене на Бог Кришна, е най-висшият и най-подходящият начин за постигане на чиста любов към Кришна, която е висшата цел на духовното съществуване. Който следва този най-висш път, развива божествени качества.
ГЛАВА ТРИНАДЕСЕТА
Природата, наслаждаващият се и съзнанието
Личност, която разбере разликата между тялото, душата и Свръхдушата отвъд тях, постига освобождение от този материален свят.
ГЛАВА ЧЕТИРИНАДЕСЕТА
Трите гуни на материалната природа
Всички въплътени души са под влиянието на трите гуни, или качества, на материалната природа: добро, страст и невежество. Бог Кришна обяснява какви са тези гуни, как те ни въздействат, как човек излиза извън обсега им и какви са отличителните черти на този, който е постигнал трансцендентално състояние.
ГЛАВА ПЕТНАДЕСЕТА
Йога на Върховната Личност
Крайната цел на ведическото знание е човек да се измъкне от оплитането в материалния свят и да осъзнае Бог Кришна като Бога, Върховната Личност. Този, който разбере върховната същност на Кришна, се отдава на Него и Му служи предано.
ГЛАВА ШЕСТНАДЕСЕТА
Божествената и демоничната природа
Личностите, които притежават демонични качества и живеят според собствените си хрумвания, без да следват правилата на писанията, си осигуряват низши раждания и по-нататъшно материално робство. А тези, които имат божествени качества и водят регулиран живот, като се придържат към авторитетните писания постепенно достигат съвършенство.
ГЛАВА СЕДЕМНАДЕСЕТА
Видовете вяра
Има три вида вяра, които съответстват на трите гуни на материалната природа и произтичат от тях. Дейностите, извършвани от тези, чиято вяра е в страстта и невежеството, дават само временни материални резултати. А дейностите, извършвани в доброто, в съответствие с наставленията на писанията, пречистват сърцето и водят към преданост и вяра в Бог Кришна.
ГЛАВА ОСЕМНАДЕСЕТА
Съвършенство на отречението
Кришна обяснява значението на отречението и въздействието на гуните на природата върху човешкото съзнание и дейности. Той обяснява Брахман реализацията, величието на Бхагавад гита и крайното заключение на Гита: най-висшият религиозен път е абсолютното, безусловно отдаване с любов на Бог Кришна, което освобождава човека от всички грехове, просветлява го и му дава възможност да се върне във вечната духовна обител на Кришна.
Вижте също: Извадки от Бхагавад гита и Бележки върху Бхагавад гита
.